MÚSICA, SENTIMIENTO, PODER

MÚSICA, SENTIMIENTO, PODER

BARJAU RIU, EUSTAQUIO

8,00 €
IVA incluido
Disponible sota comanda
Editorial:
EDITORIAL PRE-TEXTOS
Año de edición:
2017
Materia
Filosofia
ISBN:
978-84-16906-20-8
Páginas:
48
Encuadernación:
Rústica
8,00 €
IVA incluido
Disponible sota comanda

Para bien o para mal, con no poca frecuencia para mal, la acción humana, sobre todo cuando adquiere las dimensiones de lo que se ha venido en llamar las grandes empresas, ha sido guiada, y movida, más por el sentimiento que por la razón, dos facultades no siempre concordes. Lo que impulsa el hacer del hombre es a menudo una instancia tan omnipresente como difícil de identificar, disfrazada como suele presentarse en forma de sectas, religiones o ?grandes ideales?. Es lo que llamamos de un modo un tanto vago el poder. El control, y a veces el fomento, del arte es una de las vías por las que esa instancia ha intentado intervenir en la vida del hombre. Por lo que hace a la literatura y a las artes plásticas, tal cosa no es difícil de entender, dado que son artes que dicen algo, por medio de palabras o de imágenes. Sin embargo, en lo tocante a la música, un arte sin palabras ni imágenes, no resulta tan fácil. Pero es un hecho que el poder se ha inmiscuido en la música durante siglos. De entre todas las artes, el arte de los sonidos se distingue de un modo especial por su capacidad de inducir sentimientos: por esta puerta es por la que suele entrar el poder en su insaciable pulsión por intervenir en la vida de los humanos.


Eustaquio Barjau es catedrático emérito de Filología Alemana de la Universidad Complutense de Madrid. Ha enseñado también en las universidades de Puerto Rico, Konstanz, Münster y Pompeu Fabra de Barcelona. Es autor de Antonio Machado: teoría y práctica del apócrifo (1975), Rilke (el autor y su obra) (1981), Elogio de la cortesía (2006) y Goethe (el escritor y la música) (2009). Ha escrito numerosos ensayos sobre Literatura, Filosofía, Teoría del Lenguaje y Música, publicados en revistas nacionales y extranjeras. Ha traducido a Lessing, Novalis, Goethe, E.T.A. Hoffmann, Heinse, Hölderlin, Rilke, Canetti, Gottfried Benn, Günter Grass, Max Frisch y Peter Handke. En 2003 recibió el Premio Nacional de Traducción. Es miembro de la Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung y ostenta la Medalla del Mérito Civil concedido por la República Democrática Alemana.

Artículos relacionados

  • VITA CONTEMPLATIVA
    HAN, BYUNG-CHUL
    Una poderosa crida a abandonar la vida hiperactiva per recuperar l'equilibri i la riquesa interior. Estem perdent la nostra capacitat de no fer res. La nostra existència és absorbida per l'activitat i, per tant, completament explotada. Atès que només percebem la vida en termes de rendiment, tendim a entendre la inactivitat com un dèficit, una negació o una absència d'activit...
    Disponibilitat inmediata

    14,90 €

  • FILOSOFIA DE LA CURA
    GROYS, BORIS
    La nostra civilització té com a propòsit essencial protegir les vides humanes. La societat ens fa responsables de cuidar-nos a nosaltres mateixos i de tenir cura dels altres, directament i a través de les institucions, a fi de preservar la salut individual i col·lectiva, però també la cultura, la memòria històrica, els espais públics, la manera de viure... La idea de la cura t...
    Disponibilitat inmediata

    20,00 €

  • ENTRE ELS DÉUS I EL NO-RES
    COROMINAS, JORDI
    És possible viure sense creure en res? ¿Què volen dir termes com espiritualitat, religió o no creient? ¿Seria millor un món sense ateus o sense reli­gions? ¿Els ateus no creuen en res? ¿Pot haver-hi una espiritualitat atea? ¿La indiferència és una perspectiva tan raonable com les altres? ¿Tots els déus s’assemblen? ¿El budisme originari és una religió? ¿L’estat-nació pot esdeve...
    Disponibilitat inmediata

    30,00 €

  • ASSAIGS
    MICHEL DE MONTAIGNE
    A l'edat de trenta-nou anys, Michel de Montaigne (Perigord, 1533-1592) es va retirar a la biblioteca del seu castell per començar una obra que ja no deixaria fins a la mort i que iniciava un nou gènere literari: l'assaig. Fill de l'humanisme i de l'afany cultural i artístic del Renaixement, Montaigne creia que el saber havia de permetre a l'home l'aprenentatge per viure i morir...
    Disponibilitat inmediata

    60,00 €

  • ELOGI DE LA MENTIDA
    TORRES TRIBÓ, JOSEP
    Amb la recuperació d’Elogi de la mentida, volem reivindicar la memòria de Josep Torres Tribó (1899-1941). Com a exiliat de guerra i víctima del nazisme, sens dubte mereix un lloc en la nostra memòria col·lectiva. Però a banda d’aquesta doble trista condició, Torres Tribó destaca per la seva faceta d’intel·lectual i, molt especialment, de filòsof. Reeditar avui l’Elogi de la men...
    Disponibilitat inmediata

    21,00 €

  • TÈCNICA I TOTALITARISME
    PIGEM, JORDI
    La tecnologia és com el foc. Si la fem servir com una eina, amb contenció, és ben útil. Sense contenció, però, el seu efecte pot ser devastador. Tota nova tecnologia transforma les relacions humanes i les relacions de poder. Les noves tecnologies digitals ¿no tenen alguna cosa de l’Anell de Poder de Tolkien, que sedueix i —alhora— atrapa i fa que la persona sigui vigilada i exp...
    Disponibilitat inmediata

    18,00 €