CRONOGRAFÍAS

CRONOGRAFÍAS

ARTE Y FICCIONES DE UN TIEMPO SIN TIEMPO

SPERANZA, GRACIELA

19,90 €
IVA inclós
Sense estoc - Consultar disponibilitat
Editorial:
ANAGRAMA
Any d'edició:
2017
Matèria
Assaig literari
ISBN:
978-84-339-6411-3
Pàgines:
264
Enquadernació:
Rústica
19,90 €
IVA inclós
Sense estoc - Consultar disponibilitat

Si el culto moderno a la velocidad consagró la técnica como adelantada de un promisorio porvenir y alumbró la primera vanguardia, el futurismo, el nuevo siglo parece habernos sumido en un desalentador presentismo, un presente embriagado de presente incapaz de anticipar el mañana. La expansión del consumo, con sus ritmos cada vez más acelerados de producción y obsolescencia, y la revolución digital, con sus redes de conexión instantánea y su frenesí de demandas, han comprimido la experiencia en un tiempo devorador, un tiempo sin tiempo. No sorprende que la escasez de tiempo esté en el centro de la colonización maquínica de la vida cotidiana en la era digital, y en las crecientes alertas de científicos y pensadores sobre los cataclismos ambientales que el hombre mismo ha desatado y que amenazan su supervivencia en el planeta. Pero el arte y la literatura no se resignan. Quieren salir de la monocronía obligada, desvelarla, transformar el tiempo perdido del consumo disciplinado en experiencia estética del tiempo recuperado. Contra la ficción global del tiempo único y la historia del arte lineal, también los relatos críticos que hoy las convocan quieren recuperar el espesor caleidoscópico del presente y la soberanía de lo anacrónico. «Sólo a través del tiempo», escribió T. S Eliot, «el tiempo se conquista.»

Las obras de artistas y escritores del siglo XXI que Graciela Speranza reúne en este ensayo vehemente e iluminador renuevan sus medios y sus formas en cronografías singulares hechas de imágenes, ficciones, objetos y presencias que rizan el tiempo, lo pliegan, lo expanden, lo desaceleran. Invierten o enloquecen la flecha del tiempo, se liberan de la tiranía de los relojes, tensan la duración del presente o componen constelaciones con restos de otros lugares y otros tiempos. La constelación mayor que las alberga deja que las obras mismas guíen el relato y el pensamiento, y que en las figuras que componen se perciban las luces y la oscuridad de nuestra época. Aspira a que cada una brille con su propia intensidad en una nueva cartografía imaginaria que desconoce otras cotas y fronteras.

Articles relacionats

  • FAM ALS ULLS, CIMENT A LA BOCA
    PENALBA SUÁREZ, NEUS
    «No agradarà a ningú, però a mi m’ha encantat escriure-la. No està del tot acabada, està, com li diria jo?, per brodar-la, eh? És molt estranya, no hi ha res que sigui veritat. És horrible!». Així és com Mercè Rodoreda anunciava La mort i la primavera en una entrevista del 1982. Va morir la primavera de l’any següent, sense haver pogut enllestir-ne la revisió definitiva. La sev...
    En estoc - Disponibilitat immediata

    24,00 €

  • LUCIEN GOLDMANN
    COHEN, MITCHELL
    Lucien Goldmann, filòsof i sociòleg, intel·lectual molt influent a la França de postguerra, autor del clàssic Le Dieu caché, sobre el jansenisme, Pascal i Racine, fou un marxista heterodox, seguidor de Lukács i de Piaget. Esdevingué un dels capdavanters de la sociologia de la literatura, a França i a Europa. Però l’acadèmic francès, director d’estudis a l’EHESS, tenia un passat...
    En estoc - Disponibilitat immediata

    14,00 €

  • TINTÍN ERA CATALÀ
    SOLDEVILLA ALBERTÍ, JOAN MANUEL
    L’any 1964 es va publicar Les joies de la Castafiore, el primer Tintín traduït al català en una magnífica versió de Joaquim Ventalló. Des de llavors, la passió tintinaire a casa nostra ha estat molt intensa i els lligams culturals i emocionals del país amb l’obra d’Hergé han estat d’una enorme solidesa. Tintín era català (o això em pensava jo) és un recorregut per aquesta singu...
    En estoc - Disponibilitat immediata

    20,00 €

  • PAPERS SOBRE LITERATURA
    GABRIEL FERRATER
    Tots els estudis literaris de Ferrater, amb importants inèdits: la intel·ligència al servei de la literatura.Gabriel Ferrater va destacar per l’amplitud extraordinària i la penetració il·luminadora de les seves lectures. Els seus plantejaments tenen encara avui un pes enorme en la manera d’entendre la història de la literatura catalana, però ell no els va exposar sistemàticamen...
    En estoc - Disponibilitat immediata

    21,90 €

  • SEBASTIÀ JUAN ARBÓ: VIURE PER ESCRIURE
    MATAS ROCA, MARTA
    Sebastià Juan Arbó: Viure per escriure ressegueix per primera vegada la trajectòria professional de l'escriptor alhora que demostra la seva vinculació permanent amb la vida cultural de l'època. S'hi analitza la resposta de la crítica literària cap a les seves obres i l'alineació que mantingué amb la literatura europea d'entreguerres. Així mateix, l'estudi de la correspondència ...
    En estoc - Disponibilitat immediata

    26,00 €

  • LA SITUACIO I LA HISTORIA
    GORNICK, VIVIAN
    «Llegir Vivian Gornick és una experiència apassionant, tonificant i provocadora» The Boston Sunday Globe ¿Què és l’escriptura del jo? ¿I la narrativa personal? ¿Com es distingeixen de les memòries o de l’autoficció? Vivian Gornick ho té molt clar: l’escriptura del jo consisteix en esprémer la matèria primera, o sigui, la pròpia experiència, i transformar-la en un relat univers...
    En estoc - Disponibilitat immediata

    19,90 €

Altres llibres de l'autor

  • LO QUE NO VEMOS, LO QUE EL ARTE VE
    SPERANZA, GRACIELA
    Una sagaz reflexión sobre el arte y su función en tiempos de pandemia, confinamiento, crisis climática y manipulación de la verdad.   ¿Puede el arte dar a ver lo que no vemos? Este libro confía en la potencia inagotable del arte para volver visible la invisibilidad resistente de dos amenazas que se ciernen sobre el hombre y el planeta en el siglo XXI: el descalabro ambiental y ...
    Sense estoc - Consultar disponibilitat

    18,90 €