ÁLVAREZ LACALLE, ENRIQUE / AZNAR SIGUAN, GABRIELA
1. Introducció. Per on anàvem.
1.1. Fins i tot un noi de setze anys ho entendria
1.2. Llegir és poder comptar coses. La resta és història
1.3. Llegir i matemàtiques
1.4. Problemes per pensar
2. La física d'un primer de grau. Unitats
2.1. Viatgem a Escòcia
2.2. 1861
2.3. En acabar primer has de saber el mateix que aquell escocès
2.4. Unitats: raonant s'arriba lluny
3. Comencem les matemàtiques. Babilònia, les regles de tres i la notació científica
3.1. Regles de tres i errors més comuns de fraccions
3.2. La notació científica
4. La matemàtica amb els grecs i els hindús
4.1. La trigonometria dels 360 no entén d'angles
4.2. Els radiants
4.3. El problema
4.4. Igualtats trigonomètriques
5. Matemàtica àrab, matemàtica d'equilibri
5.1. Al-jabr
5.2. Àlgebra elemental i no tan elemental
5.3. Sistemes d'equacions
16. Les matemàtiques arriben a Europa
16.1. Descartes
16.2. Les coses creixen (i decreixen) de formes galdoses
17. La il.lustració és una derivada
17.1. El límit
17.2. La derivada
17.3. Ara cal fer derivades
18. Integrar és dividir primer, sumar després
18.1. Pots integrar indefinidament amb taules, però els límits els has de trobar sol
18.2. Teorema fonamental del càlcul
18.3. Molts problemes acaben integrant-se
19. Moure's en tres dimensions vol dir treballar amb vectors
19.1. La no tan subtil diferència
19.2. Els vectors
10. Cinemàtica. Les coses es mouen
10.1. Les coses es mouen
10.2. Si es mou en una dimensió, només necessites una regla, un rellotge i càlcul
10.3. Si tinc x(t), només cal derivar i integrar
10.4. Uns quants exemples
11. Dos moviments molt importants
11.1. Tir parabòlic
11.2. Components intrínseques
11.3. Moviments circulars
12. Us hauria de sonar alguna cosa
12.1. Una breu història de l'inici de l'electromagnetisme
12.2. Els primers descobriments
12.3. Els descobriments comencen
12.4. Michael i James, associats
12.5. I què en podem concloure?
12.6. Conclusió: Prepara't, perquè les idees seran complicades
Quan tot just ens acaben d'explicar una cosa, aquesta no acaba de tenir gaire sentit. No s'acaba d'enfocar. I, molt sovint, la falta d'enfocament dura anys. Aquest llibre voldria ajudar a tothom a recol·locar i entendre moltes coses. A fer que, com es diu popularment, tothom arribi a la universitat amb una bona base. I ho vol fer posant-nos en el mateix lloc d'aquells que van descobrir les coses per primera vegada. És una revisió -potser algú en diria repàs-, a partir de contes i d'històries de la història. Una revisió per tal que qualsevol persona pugui enfocar i donar sentit a tot el conei-xement que ha d'haver acumulat abans de començar la física de grau. Des de les regles de tres fins a les integrals i els vectors. L'esperança és que la història t'ajudi a recordar... i a enfocar. I és que, en el fons, tot aprenentatge té una història, i tota ciència és un gran aprenentatge.