Quan es parla dislam, sovint sorgeixen dues qüestions clau: la desigualtat de gènere i la centralitat del gihad. És possible parlar-ne des dun angle diferent?
La poeta, pedagoga i mística africana Nana Asmau (1793-1864) és una mostra de la importància del rol de la dona a lislam i de la reivindicació del gihad com a mètode de transformació personal i comunitària. Escriptora prolífica en àrab, fulfulde i haussa, la seva obra escrita, majoritàriament en vers, reflecteix els ideals socials i espirituals duna societat utòpica del segle XIX, el Califat de Sokoto, una federació demirats autònoms duns 15 milions dhabitants entre Nigèria i el Camerun. Promotora de Yan Taru, una organització de pedagogues itinerants, també va ser la referent espiritual i el símbol daquella utopia enderrocada pel colonialisme britànic.
Avui, el seu testimoni segueix viu a través de la memòria popular de la regió, on molts poemes no shan deixat de cantar i alguns dels seus lli- bres són best-sellers. A nivell internacional és un referent tant dels moviments que visibilitzen les veus de les dones musulmanes com dels que reivindiquen laportació intel·lectual negreafricana a lislam global.
El record malleuja recull una selecció del que Asmau va escriure durant cinc dècades elaborada per Bilal Dídac P. Lagarriga autor, a més, de lestudi introductori amb les dades biogràfiques, les referències dels seus poemes i el context revolucionari que la nostra protagonista va contribuir a desenvolupar.