Cròniques del mal d’amor reuneix les tres novel·les que han convertit Elena Ferrante en una de les veus més prestigioses de la literatura italiana contemporà nia.
El primer volum, LÂ’amor que molesta, la novel·la que va revelar el talent de lÂ’autora, explora amb crueltat i passió la relació de la Delia amb la seva mare, lÂ’Amalia. Comença aixÃ: “La meva mare es va ofegar la nit del 23 de maig, el dia del meu aniversari...” La investigació de la Delia serpenteja per una Nà pols plomissa que no dóna treva, transformant una experiència de turments familiars quotidians en un thriller domèstic que talla la respiració.
El segon, Els dies de lÂ’abandonament, explica la història dÂ’una jove mare de dos fills que es veu abocada a un pou profund quan el marit lÂ’abandona i ha dÂ’enfrontar-se a una nova manera de viure. Sola a TorÃ, la dona cau en una espiral de dolor que la paralitza, i Ferrante aconsegueix que sentim aquesta angoixa dÂ’una manera gairebé corporal: els seus gestos, les seves paraules, tota la seva pell és la pura expressió dÂ’un mal obscur que va més enllà de la traïció, com si la tragèdia grega sÂ’hagués encarnat en lÂ’Ã nim de la dona dÂ’avui.
Tanca la trilogia La filla fosca, on trobem la Leda, que decideix prendreÂ’s unes vacances al mar, en un poblet del sud. Després dÂ’uns primers dies plà cids, la trobada amb alguns personatges dÂ’una famÃlia inquietant desencadenarà tot un seguit dÂ’esdeveniments i despertarà en la Leda un reguitzell de reflexions i records al voltant dels orÃgens, la maternitat i la llibertat.
Elena Ferrante és el pseudònim d’una autora nascuda a Ità lia que s’ha mantingut al marge dels cercles literaris i de la qual gairebé no coneixem cap detall biogrà fic. Va debutar amb la trilogia composta per L’amor que molesta, Els dies de l’abandonament i La filla fosca, que Navona ha publicat també per separat a la col•lecció Port Bo. El 2011 va publicar la tetralogia que la va convertir en un fenomen literari, formada per L’amiga genial, Història del nou cognom, Una fuig, l’altra es queda i La nena perduda. Recentment, Navona ha publicat La frantumaglia, un volum on l’autora reflexiona sobre la seva escriptura.